lauantai 5. huhtikuuta 2014

Kiksejä kikherneistä

Syyskuussa aloitin lukemaan anatomian kirjaa perusteellisesti läpi, kohta olen päässyt viimeiselle sivulle (1103 sivua). Välitentteihin olen kerralleen kerrannut lukemani. Mielestäni kokonaisuus alkaa olemaan hallussa. Perjantaina opettaja sanoi, että jos lopputentistä haluaa päästä läpi pitää kirja lukea 5 kertaa läpi!!!! Siis v-i-i-s-i, moido! Kysymykset on luokkaa mitä sivulla 643 luki? Potkiskelin koulun jälkee vähä seiniä ja ei kai siinä muu auttanut kuin ottaa taas kirja kauniiseen kätee. Round two..että kuulumiset on toukokuun loppuu asti: ''no lueskelen tässä''. Sen jälkeen käytän anatomian kirjaa takan sytykkeenä.

Syödäkkin täytyy välissä, päätin tuunailla vähän kik-herneitä, koska ne ovat ravintoarvoltaan melko monipuolisia. Proteiinia on paljon, 100 grammassa noin 22 grammaa. Kik-herneet ovat myös laihduttajille oiva ruoka, koska ne tuovat kylläisyyden tunteen. Itse ostin tällä kertaa ''raa'at luomu kik-herneet''. Niissä on vähän askartelua, koska ne liotetaan yön yli vedessä ja seuraavana päivänä vielä keitetään n.tunti. Valmiinakin niitä saa esim GoGreeniltä. Aina yrittäessäni toteuttaa jotain ihania reseptejä unohdan jonkun oleellisen aineen kauppaan. Joten pyrin taas luomaan mahdollisimman vähäsillä raaka-aineilla jotain maittavaa, niin tälläinenki kauppahaahuilijakin selviää. Muistissa ei ole mitään vikaa, mutta se on lyhyt tälläisissä asioissa :)

Kik-herne pihvit

n.1dl kik-herneitä
1 muna
suolaa, pippuria, yrttejä (esim korianteri)

Sekoita aineet keskenään blenderissä tai haarukalla muussaten. Paista kuumalla pannulla hetki molemmilta puolilta.

(Päälle voi esim laittaa punajuurta, vuohenjuustoa ja hieman hunajaa)


''Taikina'' saa olla vähän löysähköä, ettei tule kuivia, niin kuin minun ekasta erästä :) Samoin paistaessa riittää ihan vain hetki, niin että ne juuri hyytyvät sen verran, että voi kääntää. Voit kokeilla ensin pienen kiekon paistamista, niin saat tuntuman. Kik-herneet itsessään ovat aika mauttomia, joten maustaa voi reippaasti. Lopputuloksena nämä olivat kyllä tosi hyviä, niin hyviä, että piti seuraavana päivänä tehdä uudestaan. Itse kasvis-keskiviikkona söin näitä punajuuren ja vuohenjuuston kanssa. 



Punajuuri on todella ravintorikas ja maukas juures. Siinä on mm paljon kaliumia, kalsiumia, magnesiumia, rautaa ja sinkkiä. Lisäksi myös A-, B-, C, ja E-vitamiineja. Valmistus: kantoineen ja juuren päineen kattilaan n.tunniksi keitettäväksi, jonka jälkeen kuori irtoaa helposti. Palaten vielä kik-herneisiin niin ne ovat oiva lisä myös salaatteihin. Toisena kokeiluna onkin samoista raaka-aineista salaatti.

Aurinko salaatti


salaattia (mielellään mahdollisimman tumman vihreää, kuten rucolaa, pinaattia, romaine..)
kik-herneitä
punajuurta
vuohenjuustoa
granaattiomena
auringonkukansiemeniä
oliiviöljyä ja vuohenjuuston kanssa hunajaa



Salaatin nimeksi tuli ''aurinko'', koska vaikkei se täällä tänään paistanu niin mielikuvituksessa se oli mukana, on se ehkä maistuvampi nimi kuin ''kasa'' :) Mutta joo sellaista kik 'väliviiva' herneistä. Ei ole mitään hajua miten toi oikein kirjotetaan, mutta asia varmaan tuli selväksi :) Ens kerralla kerron lempiherkustani. Maukasta ja aurinkoisempaa viikkoa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti