lauantai 1. maaliskuuta 2014

Kasvisruokaa

Olen yrittänyt pitää aina keskiviikkoisin lihattoman päivän, ''kasvis-keskiviikko'', mutta usein näin viikonloppuisinkin kun on aikaa teen mielellään myös kasvisruokaa. Lihassa on aika paljon karsinogeenejä, ja suolisto joutuu aika koville, varsinkin punaista lihaa sulattaessa. Tässä on pari tämän hetken suosikkiani, kylmä- ja lämminversio.

Lämmin halloum-quinori

Quinoria
broccolia
halloum juustoa
2 kananmunaa

1. Keitä quinoria 2dl 15min
2. Keitä broccolia max 6min (voit laittaa loppuvaiheessa quinorin sekaan)
3. Paista pannulla halloumjuusto viipaleita
4. Heitä (tai ei tarvitse heittää :) mutta quinorin ollessa kuumaa lisää raa`at kananmunat joukkoon (kypsyvät quinorin kuumuudesta)
5. Lopuksi lisää paistetut halloumviipaleet, valmis!

Quinorin voi halutessaan korvata ihan tavallisella quinoalla tai riisillä. Quinorissa on yhdistettynä quinoaa ja riisiä sekä lisänä mm sesamin siemeniä. Quinoassa on hyvässä suhteessa proteiinia, lisään kuitenkin kananmunat tuomaan vielä proteiinia, mutta kananmuna myös sitoo kivasti ruuan. Tähän ruokaan ei tarvitse lisätä suolaakaan, koska halloum on suolaista.

Kylmä savulohi-vuohenjuustosalaatti

salaattia (itse käytän mielellään pinaattia tai rucolaa, mahdollisimman tummaa)
savulohta ja tai graavilohta
tomaattia
avocadoa
keitettyjä kananmunia
paahdettuja pinjansiemeniä
paistettua vuohenjuustoa, jonka päälle vähän hunajaa

Aurinkoista viikonlopun jatkoa! xxx

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti