perjantai 15. marraskuuta 2013

Hivenaineista

Mietin aina kun joka tuutista toitotetaan, että syö sitä ja tätä vitamiinia, antioksidanttia, hivenainetta jne tietämättä kuitenkaan kyseisen ihmisen tarpeista ja puutteista. Tämä alue on vähän villi viidakko ja moni maksaa turhista ylimääräisistä aineista ja pahimillaan aiheuttaa enemmän harmia kuin hyötyä itselleen. Jos on TODETTU joku puutostila niin tottakai sille on tehtävä jotain, mutta jos napsii vaan kaikenlaisia lisäravinteita niin pahimillaan voi aiheuttaa sen, että saa väärässä suhteessa aineita ja joku tärkeä aine ei pysty sen takia imeytymään. Hyvätkin aineet saattavat liikaa nautittuna olla jopa toksisia. 

Ohessa olen koonnut välttämättömiä hivenaineita, lähteenä olen käyttänyt meidän yliopiston kemian professoreita

-Natrium, 5g/päivä, lähde mineraali tai merisuola

-Rauta, aikusilla naisilla n.15mg/päivä (huomio kuukautiset), miehillä 9mg/päivä, lähde punainen liha, kalsium vähentää imeytymistä, ota eri aikaan

Tämän kesän Kroatian purjehdusreissulta, hauis melkein aito

-Fluori, 1mg/päivä, toksista yli 5mg/päivä!!!lähde, meren elävät, puute heikentää mm hammaskiillettä, liika määrä aiheuttaa aiheuttaa sekaantumisen kalsiumin ja magnesiumin sitoutumisessa

-Seleeni (muistatko aikasemmasta postauksesta 18.10)

-Sinkki, 10mg/päivä, auttaa mm parantamaan haavoja nopeammin, kaljuuntumisessa, iho-ongelmissa. Imeytymistä estää mm kupari, rauta, kalsium, -> nauti eri aikaan

-Kupari, 1-1,5mg/päivä, hyvä lähde pähkinät ja pavut!, neutralisoi mm vapaita radikaaleja, puutos voi aiheuttaa luuston ja rasva-aineen vaihdunnan häiriöitä. Liika kuparin saanti kuitenkin myrkyllistä..

-Koboltti, mm b12 vitamiini sisältää, lähinnä kasvissyöjillä puute!

-Kromi, hyvä lähde hunaja, osallistuu sokeritasapainon säätelyyn insuliinin kanssa

-Pii, hyvä lähde kasvikset, vahvistaa kynsiä ja hiuksia sekä osallistuu luukudoksen ja rustojen rakennustyöhön.

-Mangaani, hyviä lähteitä mustikat, puolukat, porkkanat. 

Mangaania kuten useimpia muitakin ylhäällä mainittuja hivenaineita saadaan tarpeeksi ravinnon mukana, eikä näitä tarvitse ottaa ravintolisänä. Kaikille ei ole edes määritelty sen takia päivittäissuositusta. Rautaa monet kuitenkin saavat vähän ja se imeytyy heikosti ruuasta. Sen lisäksi suomalaisten tulisi kiinnittää huomiota seleenin ja kromin saantiin. 

Ainiin meinasipas unohtua, lisään vielä pari kivennäisainetta:

-Magnesium 300-400mg/päivä, aktivoi monia entsyymejä, hyvä suonen vetoihin, korkeaan kolesteroliin ja huomio naiset, puute saattaa lisätä PMS-oireita!!

-Kalsium aikuisilla 1000mg/päivä, raskaana ja imettävät 1300mg/päivä, hyvä lähde seesamin siemenet ja mantelit, vihreät vihannekset (pinaatti kuumennettuna) ja kaali, josta kalsium imeytyy jopa paremmin kuin maidosta. välttämätöntä luustolle. Imeytyminen edellyttää D-vitamiinin sekä magnesiumin saantia.

Itse käytän D-vitamiini tippoja kun ne eivät ylensä sisällä mitään ylimääräistä (kuten makeutusaineita, gluteeinia, hiivaa yms)

Lähinnä hivenainepuutoksia esiintyy erityisryhmillä kasvissyöjät, maitotuotteita välttävät, raskaana olevat, vanhukset, luomuintoilijat (minä). Luomutyypit mm sen takia, että luomutuotteiden viljelyssä ei saa käyttää teollisia lannoitteitta, jotka sisältävät seleeniä. Mutta tähänhän keksimme ratkaisun :) (18.10 "ravinnosta"-poustaus)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti