keskiviikko 27. marraskuuta 2013

Life of a med student: no life ;)

Opintoneuvojani pyysi vähän kertomaan tunteita kohta päättyvästä lukukaudesta, niin tässä:

Vähän reilu 3 viikkoa joululomaan. Täytyy sanoa, että on kyllä ehkä ollut yksi rankimmista jaksoista elämässäni, mutta samalla myös antavimmista. En ole missään koulussa lukenut näin paljon ja tuntenut turhautumisen tunteita, mutta myös samaan aikaan saanut mielettömiä fiiliksiä siitä kun kokee oivalluksen tunteita ja suuren luku-urakan tehtyä läpäisee tentin. Pumin yliopisto ei ole sieltä helpoimmasta päästä, 50-60% on ollut epäonnistumisien määrä melkein joka tentissä. Tenttejä saa uusia 2 kertaa jos ne eivät toisella kerralla mene läpi voi joutua käymään vuoden uudestaan. Stressi on melko kova jos joutuu toiseen uusintaan.

Itse olen joutunut yhden uusinnan suorittamaan, koska satuin olemaan Suomessa viikonlopun ja lukemisesta ei oikein tullut mitään. Tosin kyseisenä päivänä oli 3 tenttiä, joten ihan ok, että 2/3 meni läpi. Siinä mielessä on hyvä opiskella vieraassa maassa, koska kaiken keskittymisen voi antaa koululle. Aiheet on mielenkiintoisia, mutta kun aikaa ei ole kauheasti käytettävissä niin joskus tuntuu, että tieto tulee pakotettuna päähän. Toisaalta jos saisi kaikessa rauhassa tutkia kirjoja niin opiskelut venyisivät varmaan 10 vuoteen.

Sanotaan, että ensimmäinen lukukausi on vaikein kaiken uuden oppimisen takia. Sen lisäksi teet kaiken vieraalla kielellä. Pitää oppia myös sietämään yksinäisyyden tunnetta, alussa toki tutustuu moniin uusiin opiskelutovereihin, mutta se ei ole sama asia kun kun kotona olevat kaverit, ennen kuin menee aikaa ja oppii tuntemaan ja luottamaan paremmin. Varsinkin alun viikonloput oli hieman hukassa, että mitäs nyt. 

Täytyy sanoa, että nyt vasta olen kunnolla alkanut nauttia alkushokin jälkeen tästä kaikesta. Nyt on päässyt rytmiin mukaan, löytänyt harrastuksia, oppinut asioimaan esim kaupoissa ja virastoissa ja tullut läheisiksi opiskelukavereiden kanssa. Että äkkiä sitä ihminen sopeutuu, tämä kaikki on sen arvosta. Ja ei Suomessa mikään muutu, sinne pääsee aina takasin. Jos kuitenkin lasketaan kaikki lomat niin ulkomailla viettää vaan sen 6-7kk vuodesta. 

Ja sitten tulee niitä mielettömiä onnistumisen tunteita kun esimerkiksi löytää sipulin dna:n suolan, tiskiaineen ja etanolin avulla

Meni silmätkin ihan killiin kun olin niin innoissani

Tai kemian tunnilla onnistut värjäämään kaiken maailman litkuja, vaikka välillä ei ole mitään hajua mitä tekee

Tai löytää verinäytteestä punasolujen seasta pari leukosyyttiä (keskellä alhaalla,neutrofil ja eosinophil)

Joten kyllä voin suositella tätä lääketieteestä kiinnostuneille! Minua pyydettiin opiskejalijamessuille tammikuussa kertomaan opiskeluista täällä, mutta se sattuu olemaan samaan aikaan yhden tentin kanssa. Jos saan sen siirrettyä niin kaikki opiskelijaksi ulkomaille haluavat, tulkaa kyselemään ja miksei muutkin :) Palaan asiaan myöhemmin! 

sunnuntai 24. marraskuuta 2013

Berliini viikonloppu

Lähdin viikonlopuksi Suomesta tulleen ystäväni kanssa Berliiniin rentoutumaan ja kyllä teki hyvää.

Hotelli Sana, voin suositella

Tapas illallista

Club Felix 

Paikalliseen yöelämään tutusmista sen pienen hetken mitä kaikelta kävelyltä enää jaksoi. Jotkut yökerhot ovat kuulemma aamuun kello 11 auki, hyvä kun jaksan puoleen yöhön valvoa.

Tilasin "white wine", mutta sain "Mai tain", kielimuuri?

Nähtävyyksiä, Holokaustin muistomerkki

Brandenburgin portti

Berliinin juutalaismuseo

Holokausti tornin sisältä, kylmä hyytävä paikka, ainoa pieni luonnon valopilkku tulee katosta. Kauheaa ajatella mitä ihmiset ovat toisilleen tehneet. 

Fred Steinin kuvauksia

Puu, johon sai kirjoittaa toiveita

Minulta toive maailmalle ainakin erilaisuuden hyväksyminen nousi juutalaismuseosta mieleen ja 
mitä toivon maailmalta juuri tuolla sekunnilla :)

Lopuksi sushit liukuhihnalta nassuun ja iloisesti kotimatkalle...

...kunnes junaan hyppää poliisi ja kysyy kaikilta passia. En jotenkaan lähtiessä ajatellut, että vaihdan tuon vajaan parin tunnin junamatkalla myös maata. Ihan kuin olisi lähtenyt Helsingistä käymään esimerkiksi Turussa viikonlopuksi. Ajattelin etten ikinä pääse kotiin jos täytyy lähtee jonnekkin poliisiasemalle selvittämään asiaa. Onneksi poliisit uskoivat, että opiskelen Puolassa ja täysin ajattelemattomuuttani vaan en ottanut passia mukaan. He kertoivat, että sakon kuitenkin joutuvat antamaan, tosin hinta ei päätä huimannut, 15€! Olin niin ilonen, ja vielä ilosempi kun heillä ei ollut vaihtorahaa niin pääsin kokonaan pälkähästä. Aion kyllä suosia junaa jatkossakin Szczecin-Berliini välillä, vajaan parin tunnin matka menee nopeasti lueskellessa ja hintaakin vain 10€/suunta, kunhan muistaa ottaa passin mukaan..

Toivottavasti teilläkin oli mukava viikonloppu! Aurinkoista alkavaa viikkoa!

keskiviikko 20. marraskuuta 2013

Hyvät rasvat

Sain loisto kysymyksen koskien rasvoja. On hyvä saada hyviä rasvoja jälleen kerran ruuasta, mielummin kuin pillerinä. Itse käytän päivittäin hamppuöljyä. Siinä on hyvässä suhteessa omega-3, omega-6 ja omega-9 rasvoja,(joita elimistö ei pysty itse tuottamaan->täytyy saada ravinnosta) sekä runsaasti E-vitamiinia. Sen on myös todettu auttavan tulehduksiin ja ihosairauksiin. Hamppuöljy maistui ensimmäisellä kerroilla melko mielenkiintoiselta, mutta makuun tottuu nopeasti ja nykyään minusta se on todella hyvää. Jos satun syömään leipää laitan siihen voin sijaan hamppuöljyä tai oliiviöljyä. Myös salaatteihin on kätevä lisätä sitä. Perheleipureilla muuten on hyvä vehnätön ja hiivaton ruisreikäleipä! Täällä kun on vaikea löytää hyvää leipää, olen tyytynyt riisikakkuihin.


Käytän myös paljon avocadoa, sitäkin voin sijaan leivällä. Joskus teen maailman helpointa guacamolea:

1-2 avocadoa
Vähän sitruunapippuria ja tai sitruunan mehua
1 tomaatti

Avocado haarukalla tai blenderissä muussiksi ja lisää sitruunapippuri/ sitruunan mehu ja kuutio tomaatti päälle, avot!



Kaiken maailman pähkinöistä ja siemenistä saa myös hyviä rasvoja. Paistamiseen on ylensä riittänyt minulla ainakin lihan oma rasva, joskus saatan lisätä hieman oikeaa voita, ei margariinia. Jos haluaa öljyllä paistaa on hyvä tutkia kyseisen öljyn kuumuden sietokyky. Jos kuumentaa yli tietyn pisteen voi niistä irrota haitallisia yhdisteitä. Esimerkiksi kylmäpuristetun oliiviöljyn maku ja aromiaineet tuhoutuu kuumentaessa. Jos on mahdollisuus valitsisin mielummin pannuksi valurautaisen teflonin sijaan. Aina askarruttaa jos teflon-pinnoitteesta irtoaa jotain haitallista ruokaan. Niin ja älkää unohtako syödä kalaa pari kertaa viikossa eri kalalajeja vaihdellen.


perjantai 15. marraskuuta 2013

Hivenaineista

Mietin aina kun joka tuutista toitotetaan, että syö sitä ja tätä vitamiinia, antioksidanttia, hivenainetta jne tietämättä kuitenkaan kyseisen ihmisen tarpeista ja puutteista. Tämä alue on vähän villi viidakko ja moni maksaa turhista ylimääräisistä aineista ja pahimillaan aiheuttaa enemmän harmia kuin hyötyä itselleen. Jos on TODETTU joku puutostila niin tottakai sille on tehtävä jotain, mutta jos napsii vaan kaikenlaisia lisäravinteita niin pahimillaan voi aiheuttaa sen, että saa väärässä suhteessa aineita ja joku tärkeä aine ei pysty sen takia imeytymään. Hyvätkin aineet saattavat liikaa nautittuna olla jopa toksisia. 

Ohessa olen koonnut välttämättömiä hivenaineita, lähteenä olen käyttänyt meidän yliopiston kemian professoreita

-Natrium, 5g/päivä, lähde mineraali tai merisuola

-Rauta, aikusilla naisilla n.15mg/päivä (huomio kuukautiset), miehillä 9mg/päivä, lähde punainen liha, kalsium vähentää imeytymistä, ota eri aikaan

Tämän kesän Kroatian purjehdusreissulta, hauis melkein aito

-Fluori, 1mg/päivä, toksista yli 5mg/päivä!!!lähde, meren elävät, puute heikentää mm hammaskiillettä, liika määrä aiheuttaa aiheuttaa sekaantumisen kalsiumin ja magnesiumin sitoutumisessa

-Seleeni (muistatko aikasemmasta postauksesta 18.10)

-Sinkki, 10mg/päivä, auttaa mm parantamaan haavoja nopeammin, kaljuuntumisessa, iho-ongelmissa. Imeytymistä estää mm kupari, rauta, kalsium, -> nauti eri aikaan

-Kupari, 1-1,5mg/päivä, hyvä lähde pähkinät ja pavut!, neutralisoi mm vapaita radikaaleja, puutos voi aiheuttaa luuston ja rasva-aineen vaihdunnan häiriöitä. Liika kuparin saanti kuitenkin myrkyllistä..

-Koboltti, mm b12 vitamiini sisältää, lähinnä kasvissyöjillä puute!

-Kromi, hyvä lähde hunaja, osallistuu sokeritasapainon säätelyyn insuliinin kanssa

-Pii, hyvä lähde kasvikset, vahvistaa kynsiä ja hiuksia sekä osallistuu luukudoksen ja rustojen rakennustyöhön.

-Mangaani, hyviä lähteitä mustikat, puolukat, porkkanat. 

Mangaania kuten useimpia muitakin ylhäällä mainittuja hivenaineita saadaan tarpeeksi ravinnon mukana, eikä näitä tarvitse ottaa ravintolisänä. Kaikille ei ole edes määritelty sen takia päivittäissuositusta. Rautaa monet kuitenkin saavat vähän ja se imeytyy heikosti ruuasta. Sen lisäksi suomalaisten tulisi kiinnittää huomiota seleenin ja kromin saantiin. 

Ainiin meinasipas unohtua, lisään vielä pari kivennäisainetta:

-Magnesium 300-400mg/päivä, aktivoi monia entsyymejä, hyvä suonen vetoihin, korkeaan kolesteroliin ja huomio naiset, puute saattaa lisätä PMS-oireita!!

-Kalsium aikuisilla 1000mg/päivä, raskaana ja imettävät 1300mg/päivä, hyvä lähde seesamin siemenet ja mantelit, vihreät vihannekset (pinaatti kuumennettuna) ja kaali, josta kalsium imeytyy jopa paremmin kuin maidosta. välttämätöntä luustolle. Imeytyminen edellyttää D-vitamiinin sekä magnesiumin saantia.

Itse käytän D-vitamiini tippoja kun ne eivät ylensä sisällä mitään ylimääräistä (kuten makeutusaineita, gluteeinia, hiivaa yms)

Lähinnä hivenainepuutoksia esiintyy erityisryhmillä kasvissyöjät, maitotuotteita välttävät, raskaana olevat, vanhukset, luomuintoilijat (minä). Luomutyypit mm sen takia, että luomutuotteiden viljelyssä ei saa käyttää teollisia lannoitteitta, jotka sisältävät seleeniä. Mutta tähänhän keksimme ratkaisun :) (18.10 "ravinnosta"-poustaus)

keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Sigmund Freud ja kokaiini

Lääketieteen historiassa opimme tänään taas mielenkiintoisia käänteitä lääkkeiden keksimisessä. 1800-luvulla keksittiin morfiini. Sen todettiin olevan hyvä, mutta koukuttava lääke. Sitä käytettiin pikku sairauksien hoitoihin, mutta myös nukutuksissa. Apteekista morfiinia sai ilman reseptiä. Ihmiset olivat innoissaan kun keksittiin lääke, jolla morfiinin koukusta pääsi pois.. Heroiini! Sitä markkinoitiin riippumattomuutta aiheuttamattomana lääkennä..


Kokaiinia käytettiin myös lääkkeenä, sekä mm hampaiden valkaisuun. 1800-luvun lopulla käyttö oli melko yleistä ja tuolloin myös Coca-cola sisälsi pieniä määriä kokaiinia. Lapsille saatettiin määrätä "cocaine drops" vilustumisen oireisiin. Sigmund Freudkin käytti itse kokaiinia sekä määräsi sitä laajalti potilailleen. Aikamoisia teorioita saikin aikaan. 

Tämä viikko on taas lukutäyteinen kun on kolme tenttiä, mutta ei auta valittaa itsepähän valitsin tänne lähteä. Pitää alkaa vain olemaan luovempi opiskelumateriaalien suhteen, että saa kaiken opittua. 


Eilen oli hauskaa kuulakärkikynällä piirtää käden hermojen alueita. Kunnes aamukoitti ja olin nukkunut käsi poskella..

sunnuntai 10. marraskuuta 2013

Viimeksi koulussa opittua ja Szczecinin ravintoloista

Ensinnäkin onnittelut kaikille isille, varsinkin omalleni!! Ootte huippuja!

Viimeksi opittua, jos ihmisen sydänlihas vaurioituu tiedämme, ettei elimistö sitä voi korjata. Mutta on aika mielenkiintoista, että tietyt kalat, sammakkoeläimet ja vastasyntyneet hiiret voivat muodostaa uutta sydänlihasta vaurioituneen tilalle. On niin paljon asioita ja sairauksia, joille ei ole löydetty ratkaisuja tai hoitoja. Nämä herättävät mielenkiinnon tutkijan työtä kohtaan. Moni miettii jo tällä hetkellä mihin haluaa erikoistua, minä haluan vaan suorittaa perusopinnot ensin kiitettävästi. Toki ajatuksena on käynyt mielessä, että esimerkiksi urheilulääketiede tai lastentaudit olisivat mielenkiintoisia erikoistumisaloja, mutta yllättävää kyllä myös kirurgia on alkanut kiinnostaa kaiken anatomian lukemisen ohella. Onneksi tätä on vielä paljon aikaa miettiä :D 

Minulta on kyselty millaista ruoka on Puolassa. Mielestäni yllättävää kyllä tarjonta on äärimmäisen monipuolista. Ihan huippu fine diningiä ei juurikaan ole, ainakaan tässä kaupungissa. Suurimmissa hotelleissa saattaa saada jotain elämyksiä, mutta itse pidän paikallisisten ravintoloista, niissä on persoonallisuutta ja sellaisia elämyksiä mitä ei muualla koe. Perinteinen puolalainen ruoka sisältää paljon juureksia ja "ronskia" rasvaista mutta maukasta lihaa. Paljon on myös keittoja. Omat suosikkini täällä ovat tietenkin sushin lisäksi vieressäni sijaitseva luomuravintola

Valkoista kalaa, riisiä ja kasviksia, annos 4€

Vaikka en ole mieltänyt intialaista ruokaa omaan top 3:seen niin täällä siitä on tullut top 1 Bombay ravintolan myötä. 

Butter chicken, annos (josta riittää kahdelle) 10€

Samoilla omistajilla on myös toinen lempiravintolani täällä. Buddha, joka tarjoilee thaimaalaisia makuelämyksiä.

Buddhan cat fish, annos 10€

Nämä kuvaamani ravintolat ovat niitä vähän parempia, ylensä lounastauolla käymme pienissä paikallisissa tai ostoskeskuksissa syömässä, tuolloin annoksen hinta on 2€ luokkaa.

Nyt alan vihdoin opettelemaan puolalaista puhelinnumeroani, nolottaa kantaa post it lappua aina mukana. On se kumma, että voi painaa 600 sivua anatomiaa päähän, muttei omaa puhelinnumeroaan... Oikein hauskaa isänpäivän jatkoa!

torstai 7. marraskuuta 2013

Ihon hoitoa

Tuossa taannoin koulukaverini mainitsi, että blogini ulkoasu on ruma kuin saapas :D Mielestäni on niin hienoa kun joku sanoo mielipiteensä rehellisesti ja suoraan. Arvostan todella sitä. Vihdoin sain asialle tehtyä jotain, kiitos vaan taiteellisen lapsuuden ystäväni Melinan, jolla on muuten hauska perheblogi (mineamarissa.blogspot.com).

Pohdin tänään vähän ihon hoitoa. Pääosin se mielestäni lähtee sisältäpäin, ravinnosta. Itsellä huomasin eron kun vaihdoin ruoan enemmän puhtaaseen ja lisäsin runsaasti kasviksia. Juon myöskin paljon vettä, ja huomaan, että se kirkastaa ihoa. Jottei juominen vaan pääsisi unohtumaan kannan aina vesipulloa mukana. Nykyään saa kivoja lasisia treenipullojakin, koska mietin aina, että mitä kaikkea muovipulloista saattaa veteen irrota. Ylensä jos janon tunne yllättää on jo nestevajaus. Etenkin vanhempien ihmisten tulisi huomioda nesteen saanti, koska heillä saattaa olla heikentynyt janon tunne. Lisäksi monet lääkkeet poistavat nesteitä, joka taas alentaa verenpainetta, mikä saattaa johtaa kaatumisiin.

Vaikka ravinto ja nestepuoli olisikin kunnossa, niin tottaikai ulkoisillakin tekijöillä on vaikutusta, sää, ilmansaasteet... Tietenkin myös stressi ja hormoonit. Jotain voi ulkoisestikkin tehdä ihonsa hyväksi. Olen siirtynyt melkein kokonaan luonnollisiin ihonhoito tuotteisiin, niistä jää jotenkin kiva tunne iholle. 

1.Meikin poistoaineena käytän manteliöljyä. Pari tippaa vaan kostutettuun vanulappuun. Se poistaa silmämeikinkin todella kätevästi ja jättää silmänympärysihon kosteutetuksi, ei tarvitse enää silmänympärysvoidetta!



2.Täällä on niin likainen vesi, että käytän vielä lisäksi vielä kasvovettä poistamaan viimeiset liat tai meikit ja sulkemaan ihohuokoset.

3.Lopuksi levitän muutaman tipan Jojoba-öljyä yöksi kasvoille. Olen testannut monia eri öljyjä (mm coconut oil, argan oil..), mutta tuntui että kaikki vaan lopulta tukkivat ihohuokoset, vaikka moni on niitä kehunut. Olen iloinen, että tälläisellekkin vekkuli sekaiholle löytyi tasapainottava öljy. Kiitos vaan tästä alunperin minulle siitä vinkanneelle työkaverilleni Annalle! 



Hieman huvitti kuvia ottaessa kun säädin iltapalani, greipin kanssa kylpyhuoneessa ja yritin ottaa kuvia öljypulloistani :) mutta ehkäpä saatte niistä selvää. Mukavaa loppuviikkoa!

lauantai 2. marraskuuta 2013

Korumaista

En ylensä käytä paljon koruja, kelloa ehkä korkeintaan ja joskus ulkona korvakoruja. Mutta nyt olen aivan hullaantunut uuteen kaulakoruun, jonka sain äidiltäni. Löysimme sen Puolasta Mohito nimisestä liikkestä :) 


Kuva on hyvän ystäväni Katrin luota, jonka kanssa vietimme perjantaita, oli ihanaa kerrankin unohtaa anatomia ja koko koulu ja vaan höpöttää ja nauraa.


Palatakseni koruun.. Viime vuonna minulla oli "tupsu" kausi, mutta taas näköjään ihastuin tupsuun. Sitä ennen rakastin sulkia pitkään. Ruusukulta on myös aika hauska värinä, perinteisen kullan ja hopean sijaan. Joskus on ihanaa olla nainen ja hullaantua hassuista pikku asioista kuten koruista ja meikeistä. Suotakoon se meille.